Ghana Oktober 2012

Akwaaba (Welkom) in Ghana.

Hallo allemaal,

Hier eindelijk weer eens een berichtje van mij vanuit Ghana! De dagen gaan zo snel!Het isnu alweer 2 weken geleden dat ik uit Nederland ben vertrokken. De vlucht naar Ghana wasookallemaal goed gegaan. Ik kwam rond 2030uur aan in Accra en Marleen en Marli kwamen me ophalen van hetvliegveld.

Ik moest in het begin weer zo wennen om in Afrika tezijn! Vooral het benauwde weer, geen douche, en wc die niet door spoeld, ensoms geen elektriciteit!

Laughing
Wat was ik toch weer verwend in Nederland! Ook mijkleren weer met de hand wassen! hihihi. Maar na een paar dagen geklungeld te hebbenmet emmers en bekers ben ik weer helemaal gewend om weerin Afrika tezijn. Heerlijk om hier tezijn
Wink

Ik heb een mooi kamertje gekregen meteigen badkamernet naast de klinic, dichtbij Marleen haar huis.Waserg gezellig ingericht met leuke afrikaanse lampjes en kaarsjes. De eerst zondag ochtendrond 3uurwerd ik wakker van een vrouw die voor mijn raam zo luid zat te bidden! Ik schrok me een hoedje!!!Zezat te zingen, maar zo vals!

Undecided
Met een slaperig hoofd door een piep klein raampjeheb ikhaar vriendelijk gevraagd of ze ergens anders kon gaan zingen!!Ze liep meteen door enis nooit meer terug gekomen. Gelukkig!
Laughing

Marleen en Huubhebben een dochter, Marli(15) en Ben(18) die geadopteerd is. Ze hebben ook nog 4 foster kinderen: (John(16) ,Sarah (23jr) met zoontje Sam(4jr.) en Danzuma(12) is een doof jongetje dat op een doven school zit in het Westen van Ghana. Hij komt alleen thuis in de school vakanties. Ook bied ze hulp aan voor 2 broers, Eliya en Jesse. Door traumatische omstandigheden hebben hun ouders Ghana moeten ontvluchten en zijn naar Nederland gegaan. Marleen probeert nu de jongens te herenigen met de ouders.Er moetveel papier werk geschreven worden! Alles gaat hier in Afrika zo langzaam!!

De eerste week heb ik meegeholpen in de medische post (klinic) net naast Marleens huis. Het is een klein kamertje met een veranda. In deze klinic ontvangt ze mensen van omringende dorpjes die medische hulp nodig hebben. Als verpleegster behandel je de patienten en schrijf je de medicijnen voor die nodig zijn. Veel mensen met malaria klachten! Inde eerst week observeerde ik met Vilda (Ghanadeze verpleegster). Zoveel te leren en veel medicijnen die ik niet kende. De 2de week heb ik het een paar keer alleen kunnen doen. Met Marleen altijd aanwezig als ik hulp nodig had. Was erg leuk om tedoen. Marleen heeft een groter huis die ze wilt gebruiken om daar een klinic van temaken met verloskundige hulp. Alles staat al klaar in het huis, maar nog geen vergunning. Het duurt hier allemaal zo lang op de papier werk in orde tebrengen.

Sealed

Op woensdags gaan we naar Accra voor bijbel study van de Elim internationale kerk. Hele leuke vrouwen groep van alle hoeken van de wereld. Sommige vrouwen hebben een heerlijk zwembad waar we soms gebruik van mogen maken.

Wink
Even verkoeling met het warme weer!! Eind Oktober krijgen we nog versterking van een vriendin van Marleen. We wilden misschien midden November naar het noorden van Ghanagaan om daar de verdere projecten tebekijken.

Ik zit nu heerlijk op het balkon boven het huis te genieten van de mooie avond. Ik heb het hier erg naar mijn zin en ben ook erg benieuwd naar het noorden van Ghana! Ik hou contact via Fb of deze blog. Ik zal ook proberen om nog wat foto's er op tezetten. Nogmaals bedankt voor al de lieve berichtjes van iedereen!! Al de kleertjes die ik heb meegenomen heb ik mooi kunnen uitdelen aan de kinderen hier in debuurt. Ze waren er zo blij mee.

Laughing
Heel veel liefs en groetjes aan iedereen..xxxx

Reacties

Reacties

kapelle

Hoi Miranda,
Je verhaal klinkt optimistisch. Volgens mij ben je erg blij om weer in Afrika te zijn.
Het ga je goed,
groetjes K en J.

ninke

Hoi miranda,
Wat leuk om ook deze reisverhalen weer te lezen! Als de verloskundige vergunning er ooit door komt hou ik me aanbevolen ben nu officieel obstetrie verpleegkundige. Wie weet kunnen we ooit nog een keertje samen werken ;) Heel veel succes en geluk de komende tijd. groetjes ninke

Els

Mooi om te lezen allemaal, Miranda! je kan echt merken dat je al heel wat ervaring hebt met het zijn in Afrika! zal je blijven volgen op dit blog:) doei , nog een fijne dag daar!

jeannette jasperse

hoi miranda
ik ben blij voor je dat je het goed naar u zin heb daar en dat alles goed gaat met u dat geloof ik graag dat u eerst even moest ewen aan het weer en het leven daar. in nerdeland is het zeer lux leven dan daar maar wenen doe het wel als je er voor 200 procent voor ga.
ik vind het leuk om u te volgen.
hartelijke groeten van jeannette van cederhof vrijwilliger het ga je goed.

coby

Hoi Miranda,

net even je brichtjes gelezen.
Volgens mij heb je lekker je draai gevonden. Is vast weer heel anders dan Uganda. Mooi werk en geniet er lekker van hè.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!