Ghana Oktober 2012

Baby Boom.....( Josephine en Florence)

Hi family and friends,

Hier weer een verhaal vanuit Soroti..Sorry we hebben lange tijd geen internet gehad en kon niet meer mailen. Het is hier een drukke week geweest met nieuwe babies!!! Niet voor Amecet, maar voor Staff members: Florence en Josephine!! Beide waren ze in verwachting! Florence verwachte haar 1ste kindje en was erg nervous. En Josephine was in verwachting van een tweeling..

Hier in Uganda sterven er zoveel moeders bij de bevalling en het is een groot risico om hier een kind tekrijgen.Als je de zaal en de verlos kamer in gaat in het ziekenhuis dan schrik je ook zo erg. Alles is zo vuil en de moeders liggen bijna met de bedden op elkaar! Ook moeten de moeders een plastic mat en hand schoenen zelf meenemen voor de bevalling. Toen we zaten tewachten voor de dokter zagen we een vrouw bevallen van een kindje. De vrouw was ingescheurd en was in zoveel pijn, maar bij het hechten werdt geen verdoving gegeven! Verschrikkelijk was dat om tezien! De moeders zijn wel zo sterk dat ze na de bevalling gewoon zelf weer terug lopen naar hun bed. Ook de vroed-vrouwen zijn zo ruw en het gaat er niet zachtaardig van af..

In het begin was er ook geen bed voor Florence aanwezig en moest ze op de grond liggen! Kan je dat voorstellen? Hoog zwanger en je moet op een betonnen, vieze vloer gaan liggen. Oh ik vond het zo erg!! Gelukkig kwam er een bed vrij en kon ze rustig wat gaan rusten. Er moest toch een keizersnee gedaan worden en alles ging erg goed. Het meisje heet, Els en zo een mooi kindje. Ze moest nog voor een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Vandaag, maandag mocht ze naar huis..

En Josephine van Simon verwachte een tweeling midden Augustus? Dit echtpaar werkt al een lange tijd voor Els en neemt ook vaak de verwantwoordelijkeheid over van Amecet als Els weg gaat naar Nederland. Beiden hebben ze 1 meisje en 2 jongens, waarvan 1 is geadopteerd. Maar vanmorgen om 5 uur kwamen de weeen al opzetten en zijn ze naar het ziekenhuis gegaan. Beide babies waren er zo snel! Eerst het meisje (1650Kg) en dan het jongetje (2Kg )Ze zijn beiden zo klein! Met Josephine alles goed. Toen ik haar kwam bezoeken zat ze rechtop in bed en zag er zo goed uit!! Simon had het zo druk om het huis klaar temaken, want ze hadden nog niks klaar gezet voor de babies..Beiden waren zo opgelucht dat alles zo goed is gegaan! Josephine mag morgen naar huis. Haar dochter, Faith, zal zo blij zijn dat ze er een zusje bij heeft nu. Wat een zegen allemaal dat alles zo goed is gegaan met beide moeders!

Voorderest hier in Amecet is alles goed. Weer een paar babies met malaria deze week maar gaat nu al veel beter. We hebben ook een nieuw meisje (Esther) iets ouder dan 1 jaar. Ze was erg ondervoed en wou niet eten. Ze had ook malaria en flink aan de diaree..We hebben een zonde moeten inzetten en geven haar nu elke 3 uur melk met extra nutrition er in.Ze begint kleine beetjes te eten nu, en hoop dat ze wat aankomt deze week. Voor Rafael of Moses hebben we een adoptie family gevonden. Maar weten nog niet wie ze van de beiden nemen? Zij beiden zulke lieve babies! Wat zullen we ze missen als ze weg gaan!

Morgen komen er weer 2 jonge vrijwillergers van nederland voor een paar weken. Sarah van Els is 16 Juli jarig en willen een feestje organiseren voor haar. Ook Els is 26 Juli jarig en dat moet natuurlijk ook gevierd worden.. hihihi.Lekker veel taart bakken en opeten natuurlijk.

Ik zal gauw weer mailen. Nogmaals bedankt voor al jullie steun en zulke lieve berichtjes! mis julllie erg veel. Tot gauw allemaal. Lots of love,mIranda.xxx

Natascha

Hoi Miranda,

Wat een afschuwlijk verhaal van het inscheuren, gelukkig zorgen haar hormonen dat ze wat minder pijn heeft bij zo'n bevalling. Ik zelf help momenteel op het borstvoedingscentrum en bij de borstvoedingsgroep. Ook het knopen van draagdoeken heb ik daar geleerd. Kan jij dat ook?Fantastisch hoe de vrouwen het doen bij jullie. Hebben jullie ook last van de droogte? Ik zag op tv dat er heel veel baby's en kinderen sterven in Somalie en omgeving?
Ik hoop dat het bij jullie wat beter gaat.

Lieve knuffel Natascha

lisette

Hoihoi
Zo fijn dat het goed is gegaan met de geboorte van de baby's. Hopelijk maak je ook een foto van hen, of is je toestel nog steeds met een virus besmet?
Verschrikkelijk die geboortes en hoe dat allemaal verloopt. Konden we daar maar wat aan doen. Misschien moeten we daar maar eens over nadenken. Spannend dat Rafael en Moses worden geadopteerd, hopelijk worden ze ontvangen met veel liefde en geborgenheid.
En je gaat lekker taarten bakken? Lekker hoor. Gezellig dat er weer wat meiden bijkomen, dat geeft weer wat afleiding. Hopelijk klikt het goed.
Dikke knuffel en hopelijk tot snel op skype.

kapelle

Hoi lieve Miranda, wat bijzonder dat er 3 baby's tegelijk bij zijn gekomen. Een echte babyboom.
Gaat het met jou goed? Het is zo leuk om al je verhalen te lezen. Zo kunnen we een beetje op afstand meeleven.
Geniet van alle mooie dingen die je mee mag maken en ook veel kracht toegewenst voor de verdrietige en moeilijke dingen.
Een lieve groet voor jou, K en J.