Ghana Oktober 2012

Beauty Day with the girls.

Lieve Family and Vrienden,

Het regen seizoen is begonnen hier in Oeganda en we hebben een paar dagen flink veel regen gehad. Wel fijn even wat verkoeling en het was ook erg droog overal. In Amecet hebben we 2 nieuwe kindjes erbij, Peter en Janet. Het jongetje is 3.5 jaar oud en was 3 dagen terug bij ons gebracht. Zijn moeder is geestelijk gestoort en had waarschuwingen gehoord dat ze peter iets aan wou doen. Zo een lief jongetje en zo vriendelijk. We hebben hem een health check laten doen in de clinic en een malaria en HIV-test. Malaria was positief en moest 3 dagen een Malaria injectie hebben. HIV kwam terug negatief gelukkig. De eerste dagen was het even wennen voor kleine Peter, maar hij is zo een vriendelijk mannetje. Zo schattig hoe hij loopt. Net een klein waggel eendje.

Ook hebben we kleine Janet. Ze was 2 weken oud en weegt bijna 3 killo. Ze lijkt veel op de andere baby Betty. Haar moeder was net 18 jaar en is overleden na de geboorte. Ze krijgt elke 2.5 uur nog het flesje en doet het goed. Ze is nog zo klein en ook zo een lieve baby..Janet had ook malaria en was aan de medicijnen voor 3 dagen. Nu alles goed met haar.

Met al de andere kinderen gaat het goed. Esther groeit als kool! Haar gezicht is zo voller geworden en wordt sterker bij de dag. Christine moest de laatse dagen veel hoesten en is thuis gebleven van school de laatse dagen. We moeten terug met haar naar de clinic voor verdere onderzoeken voor TB. Met Immaculate gaat het weer stukker beter. Langzaam en met veel geduld praat ze meer en komt ze uit haar schulp. Ze is ook weer 1.5 kilo aangekomen deze week. We waren allemaal zo blij. Maar we doen het allemaal stapje bij stapje. De counselor komt ook nog 1x per week en probeert wat vertrouwen op tebouwen eerst. Maar we blijven Hoop hebben dat ze langzamer maar zeker vooruit gaat.

Gloria had ook Malaria deze week. Haar heeltjes zijn helemaal mooi genezen en kuunen gauw weer de spalkjes aan doen voor haar beentjes. Alleen de laatse dag was haar koorts weer terug gekomen en hebben toen een urine sample en malaria test weer gedaan. Ze heeft een urine infectie opgelopen is nu aan een antibiotica begonnen. Malaria test was negatief gelukkig.

Gisteren hebben we met al de meiden van Amecet (Christine, Mary, Emmaculate, Helen en Sarah) En de andere meiden van Amun een Beauty Dag gehouden. Ze hebben allemaal zo genoten. We hadden voeten-scrub en een gezichts masker gemaakt van banaan- honing and citroen. Ook hadden we scrub gemaakt voor de handen- citroen, olie en zout. En natuurlijk veel nagel lak, chips, snoepjes en drinken. De meiden konden geen genoeg krijgen van al de verschillende kleuren nagel-lak .. Om de gezichts masker hebben we zoveel gelachen. Ook de 2 jongens in Amun ( John en Joshua) hadden een witte masker op gedaan. Een mazunkoe(Blank persoon in Ugandees) voor een paar minuten. hihihi. Ook Emmaculate had veel plezier en we hebben haar ook heerlijk verwend. Een hele leuke dag die we zeker nog een keer zullen organiseren. Ook voor het personeel in Amecet kunnen we misschien een beauty avond plannen.

Op onze vrije dag, Dinsdag, zijn we met zijjn drieen wezen zwemmen in Mbali. Een dorpje ongeveer een uur van Soroti vandaan. De locale bus zat overvol met mensen en kippen. Zo zielig tezien die kippen. Die houden ze onderste boven aan hun voetjes was. Vaak worden die ook gegeven als geschenk als je op bezoek gaat bij iemand. Ik hou erg veel van kip. Mmmm Lekker, maar vind het zonde om ze zo tezien. Maar het zwembad was heerllijk!!! Lekker wat gegegen daar en natuurlijk behoorlijk verbrand! Op mij benen zaten de blaren. Deed erg veel pijn en heb paar nachten natte doeken en Aloe veramoeten gebruiken. hihihi. Ja. ik had zonne creme op maar factor telaag.. ( Silly Billy). Maar een hele leuke dag gehad met zijn drieen.

Jennifer (Amerikaanse meisje) is in Kenya op moment dus we konden niet de dorpjes in deze week. Er zijn hier in Soroti veel zendelingen van International Missions die zo een goed werk hier doen. Woensdag avond werden we uit genodigd voor dinner en bijbel study. Daar zie ik erg naar uit. Voorderest heb ik geen nieuws van Soroti. Ik zal gauw weer schrijven. Ik mis jullie ontzettend veel en moet veel aan jullie denken.. Nogmaals bedankt voor jullie lieve berichtjes allemaal. Heel veel liefs en groetjes aan iedereen..xxxx

k en j

Hoi Miranda, wat fijn dat er af en toe tijd is voor ontspanning! Leuk dat de kinderen (en jullie) zo genieten van de beautydag.
Vast voor herhaling vatbaar.
Lieve groet uit Kapelle.

Paula

Hoi Miranda, leuk dat julliezo veel doen voor de kinderen maar zorg ook een beetje voor je zelf want jij loopt met de blaren op je benen dat kan niet hoor.
Fijn dat er regen gevallen is dat is toch weer een beetje verkoeling in zo'n warm land.Ik kijk iedere keer weer uit naar je verhaal leuk dat we zo toch een beetje met je mee kunnen leven.Zorggoed voor je kindertjes en iedereen maar ook voor je zelf.
Groeten Paula

ma

hoi Miranda ,geniet elke keer van je verhaaltjes fijn dat het geregent heeft .Niet te lang meer in de zon ,heb je geen zonne crem? zorg goed voor je zelf
groeten P M

ninke

Hoi miranda,
Erg leuk om ook dit verhaal weer te lezen. Ben blij om te horen dat je woensdag bij hun gaat eten en voor bijbel studie gaat. Dit zal ook weer meer contacten brengen en je pad vormen. Lekker dat jullie zijn gaan zwemmen vond het toen met els ook heerlijk (wel jammer van de blaren natuurlijk, maar zonnebrand smeren is volgens mij niet een van onze beste eigenschappen ;)). Ik zelf ben verschillende sites aan het bezoeken en aan het kijken hoe ik iets kan beginnen voor zwangere en kraamvrouwen in het buitenland. Maar goed eerst maar eens mijn opleiding afronden en wie weet zien we elkaar dan nog een keer terug in nepal of een ander geweldig mooi land waar we samen naast elkaar aan de slag kunnen. Heel veel plezier nog en super bedankt weer voor je verhaal!

lisette

Wat leuk dat jullie een verwendag hebben gehouden met de meiden. Is voor hen ook fijn om het weekend eens wat leuks te doen. Neem aan dat de fotos nog volgen van alle mooie meiden.
Super dat Esther lekker groeit en dat het met de andere kinderen ook goed gaat. Ben wel benieuwd hoe het verder met Christine gaat verlopen.
Heb je al de juiste zonnenbrandcreme gekocht??? Lijkt me niet de bedoeling dat de blaren aan je benen hangen.
Weltrusten voor straks. Liefs

lisette

Wat een leuke fotos heb je er op gezet. Ik wil dan heel graag naar je toe komen als ik die lieve schatjes allemaal weer zie. Ook leuk om te zien dat esther echt al gegroeit is.
Kom je de dagen nog goed door? Bijna april zie je het allemaal zitten? Je kunt het, vertrouw er maar op.
Dikke knuffel